جمع‌آوری زکات در خراسان جنوبی بدون اخذ مجوز تخلف است  
کد خبر: 4208559
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷

جمع‌آوری زکات در خراسان جنوبی بدون اخذ مجوز تخلف است  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: اخذ مجوز شورای زکات برای جمع‌آوری زکات فطریه توسط تمامی نهادها و مؤسسه‌های دارای پروانه فعالیت، لازم و ضروری است و بدون داشتن آن تخلف محسوب می‌شود.

سید محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی سید محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی امروز پنجشنبه16 فروردین در جلسه برنامه‌ریزی جمع‌آوری زکات فطریه در استان، خاطرنشان کرد: تمامی تشکل‌های شرکت کننده در این برنامه صرفاً با مجوز ستاد زکات اجازه فعالیت دارند اگر چنانچه مجوز نداشته باشند باید نسبت به جمع‌آوری آنها به دلیل جلوگیری از هرج و مرج اقدام شود.

وی گفت: تمامی صندوق‌های جمع‌آوری زکات فطریه باید دارای آرم و نشان دبیرخانه باشند و صندوق‌ها در صورت داشتن این آرم مورد تأیید ستاد خواهند بود.

طالبی بیان کرد: هرگونه اقدام برای جمع‌آوری زکات فطریه اعم از ایجاد پایگاه‌های فیزیکی، توزیع صندوق و جمع‌آوری از طریق درگاه‌های الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی که فاقد مجوز از ستاد مذکور در شهرستان باشند با هماهنگی دستگاه قضایی از طریق نیروی انتظامی نسبت به فعالیت آن‌ها ممانعت به عمل می‌آید.

معاون سیاسی استاندار با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی همکاری لازم را در روز جمع‌آوری زکات فطریه داشته باشند، متذکر شد: با توجه به اینکه بخشی از زکات از طریق فضای مجازی جمع‌آوری می شود، پلیس فتا بایستی در شناسایی و پیشگیری از این موضوع همکاری لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: برخی مواقع مشاهده می‌شود افراد زیادی در این فرصت و زمان از طریق فضای مجازی نسبت به جمع‌ آوری زکات فطریه اقدام می‌کنند که گاه برای مطامع شخصی است و باید جلوگیری شود.

طالبی بیان کرد: نهادها و تشکل‌هایی که به صورت رسمی و با مجوز نسبت به جمع‌آوری زکات فطریه همکاری دارند بایستی بعد از جمع‌آوری صندوق‌ها، فرم شماره یک را تکمیل و آن را به ستاد تحویل دهند و در ادامه فرم شماره یک تا سه را تکمیل و ظرف 2 هفته در اختیار ستاد قرار دهند تا نسبت به گزارش جمع‌آوری زکات به مرکز اقدام شود.

معاون استاندار با بیان اینکه تعامل و همراهی تمامی مجموعه‌های مرتبط در جمع‌آوری زکات فطریه مورد تأکید است، خاطرنشان کرد: بازرسی و نظارت در روز عید سعید فطر توسط نهادهای امنیتی و انتظامی نیز ضروری است.

وی با تأکید بر اینکه صدا و سیما تبلیغات لازم را در این خصوص خواهد داشت، تصریح کرد: شهرداری نیز باید مکان‌هایی را برای تبلیغات جمع‌آوری زکات فطریه و این رویداد مذهبی در اختیار شوراها قرار دهد.

طالبی با تأکید بر اینکه شورای زکات استان باید بعد از پایان کار، مبالغ جمع‌آوری شده را از طریق رسانه به مردم اعلام کند، ادامه داد: مردم خراسان جنوبی در تمام موضوعات و مسائل انقلابی، شرعی و مذهبی پیشقدم هستند در این خصوص نیز بدون شک به همین شکل خواهد بود از طرفی انتظار دارند بدانند چه میزان فطریه جمع‌آوری شده است.

معاون استاندار با ذکر این نکته که رسته فعالیت مؤسسه‌های خیریه در پروانه آنها مشخص است، بیان کرد: در زمینه جمع‌آوری زکات فطریه تنها آن دسته از مؤسسه‌هایی که در حوزه معیشت و درمان فعالیت دارند قادر به دریافت مجوز و جمع‌آوری زکات خواهند بود. 

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، رئیس شورای زکات خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: یکی از مباحث شرعی که در پایان ماه مبارک رمضان در کنار عبادت، بندگی، تلاوت قرآن و ... قابل توجه است کمک به ایتام، فقرا و افراد مسکین و نیازمند در قالب جمع‌آوری زکات فطریه می باشد.

وی با اشاره به انسجام و تدابیر اندیشیده شده در خصوص جمع‌آوری زکات فطریه در استان بیان کرد: از نظر شرعی امامان جمعه و از لحاظ اجرایی نیز دبیر ستادها در شهرستان‌ها تدابیری را انجام می‌دهند تا مبالغ جمع‌آوری شده بموقع به دست افراد مستحق و نیازمند برسد.

حجت‌الاسلام نوفرستی تصریح کرد: در برخی مواقع مجموعه‌هایی ورود می‌کنند که مجوز ستاد جمع‌آوری زکات را ندارند و آسیب‌هایی در پی دارد که باید از لحاظ شرعی و قانونی مراقبت‌های لازم لحاظ شود. 

رئیس اداره زکات خراسان جنوبی هم گفت: امسال حدود هزار و 700 صندوق جمع‌آوری زکات در استان پیش بینی شده است.

حجت‌الاسلام حسین فلسفی‌راد با بیان اینکه سال گذشته حدود 550 میلیارد ریال زکات در سطح استان جمع‌آور شد و به دست نیازمندان رسید، افزود: بر اساس ابلاغ مصوبه شورای مرکزی زکات، باید 40 درصد زکوات مؤمنین جمع‌آوری شود که بر اساس برآوردهای انجام شده امسال حدود 180 میلیارد ریال در استان جمع‌آوری خواهد شد.

وی اظهار کرد: شورای مرکزی زکات الزام کرده با توجه به مشکلات معیشتی و درمان مردم، این مبالغ امسال در قالب پروژه‌های عمرانی، ساخت مساجد، حسینیه و ... هزینه نشود و هیأت امنای مساجد باید این مهم را مدنظر قرار دهند و مبالغ در زمینه معیشت و درمان صرف شود.

انتهای پیام
captcha